مطالب فنی خودرو

بیشتر مردم همه ی وایر شمعها رو با هم عوض میکنند که کار اشتباهی هست .

یه عده هم وایر شمعهای سالم رو فقط از روی حدس و گمان عوض میکنند که باز هم اشتباه و خرج بیخودی هست .

با یک آزمایش ساده میشه فهمید کدوم وایر خرابه و به موقع عوضش کرد :

وایر شمع باید مقاومتش حدودِ 500 تا 4000 اهم باشه . در حقیقت هر چی کمتر باشه بهتره . 

اما باید کمی مقاومت داشته باشه وگرنه به شدت پارازیت میندازه روی رادیو و سیستم جی پی اس و کامپیوتر ماشین 


خیلی راحت وایر شمعها رو تک تک باز کنین و با اهم متر چک کنین اگر بیشتر از 4500 اهم بود بهتره عوض بشه

اگه از 5000 اهم ( 5 کیلو اهم ) بیشتر بود حتماً عوضش کنین .






توجه مهم : 

واحد اندازه گیری مقدار مقاومت وایر شمع , اهم در فوت هست . یعنی اهم در حدودِ 30 سانت . 

یعنی وایر شمعی که حدود 30 یانت طول داره نباید بیش از 4000 اهم مقاومت داشته باشه وگرنه یا خرابه یا بنجل . 



در ایران متاسفانه عده ای سود جو با وارد کردن یا ساختن وایر شمع از سیمهای بسیار ارزان و بی کیفیت سر مردم کلاه میذارند .

این وایر شمعها حدود 10 هزار اهم یا 15 هزار اهم یا حتی بیشتر مقاومت داره !!!!! که بسیار ضرر داره چون باعث افت شدید ولتاژ در وایر شمعها و در نتیجه ضعیف شدن جرقه ی شمعها و ضعیف بودن انفجار سوخت در سیلندر و کم شدن قدرت موتور و بالا رفتن مصرف سوخت میشه . 


اگر یک وایر شمع سالم ماشینتون رو چک کنین اونوقت میزانِ مقاومتش دستتون میاد و دیگه میتونین هر ماه با این آزمایش ساده وایرها رو تک تک چک کنین و به محض اینکه یکیش نیم سوز میشه تعویضش کنین . 

حتماً وایرها تک تک رو دربیارین چون ممکنه در نصبشون دچار اشتباه بشین و جابجا وصلشون کنید .

وایر رو خوب وارسی کنید که بریدگی نداشته باشه وگرنه برق دزدی به وجود میاره .
وایر کویل به دلکو هم همینطور هست .
اون هم باید چک بشه .
چه بسا وایر شمعها سالم باشه اما وایر کویل نیم سوز باشه .
هر چه مقاومت سیم بیشتر از حد استاندارد شده باشه برق رو بدتر منتقل میکنه و جرقه ی شمعها ضعیفتر میشه و باعث انفجار ناقص میشه که باعث کم جون شدن موتور میشه و شما مجبورین بیشتر گاز بدین و مصرف میره بالا .

هرگز با حدس و گمان قطعه ای رو عوض نکنین مگر اینکه بشه اون رو پس داد اگر نیازی بهش نیست .
وایر شمع ژاپنی یا آلمانی اصل بخرید برای ماشینتون یا کره ای اصل .
کافیه طولش و سرهاش به ماشینتون بخوره و مقاومتش هم در همون حدود باشه که بیشتر وایرها مقاومتشون تو یه رِنج هست .
گرانتر هست اما عمرش چند برابره .
در ضمن همیشه وایر شمعها رو چک کنین که با چیز داغ یا فلز تیز تماس نداشته باشه وگرنه عایقش آسیب میبینه و برق دزدی پیدا میکنه و مجبور میشین عوضش کنین .

موقع خرید وایر شمع هم میتونین اهم متر رو با خودتون ببرین و چک کنین که با کیفیت هست یا نه . 

اگر همه یاد بگیرند جنس بنجل نخرند , اونوقت بنجل ساز و بنجل فروش مجبور میشن کالای خوب تحویل مردم بدند 

این یک نمونه وایر شمع درجه یکِ سیلیکونی هست که فقط 50 اهم در فوت مقاومت داره که مصرف بنزین رو کم میکنه و قدرت موتور رو بیشتر میکنه چون جرقه شمع قویتر میشه . 


http://www.amazon.com/Taylor-Cable-8305 ... B000CQ25NC


اگر دوست دارین بیشتر کارهای تعمیر رو خودتون انجام بدین حتما یک اهم متر ساده و ارزان اما درست بخرید یا وقت لزوم قرض بگیرید
وجود یک قوطی گریس نرم درجه یک و یک روغندان هم لازم هست
گاهی یکی دو قطره روغن عمر یک قطعه رو سالها افزایش میده مثل روغن زدن به لولای درها و گریس زدن به قفلها و بلبرینگهای چرخها ( هر دو سه سال یک بار ) .

____________________________________________________________

اگر شیلنگ کولر ماشین یا شیلنگ هیدرولیک فرمان ماشین نشتی داره یا سوراخ شده یا بریده یا پوسیده  , مغازه هائی که شیلنگ هیدرولیک میفروشند , دو سرِ شیلنگ رو جدا میکنند و پِرس میکنند رویِ شیلنگ نو و اگه شیلنگش جنس خوب باشه تا 20 سال هم عمر میکنه .
فقط بهشون شفارش کنین که جهتِ دو سرِ فلزیِ شیلنگ دقیقاً مثل فابریکش باشه تا موقع نصب مشکلی پیش نیاد  گرچه چیز واضحی هست و خودشون باید حواسشون باشه .

پس وقتی مکانیک میگه شیلنگ خرابه برو نو بخر بیا , اول شیلنگ رو بررسی کنین بعدش زنگ بزنین به چند جا که شیلنگ هیدرولیک تعمیر میکنند ببینین شیلنگهاشون ساخت کجا هست .
اگر اروپائی یا ژاپنی یا امریکائی باشه عالی هست . کره ای هم قابل تحمله . بیشتر قیمت داره این شیلنگها اما چند برابر بیشتر عمر میکنه . 
شیلنگ رو ببرین پیششون و تعمیر کنین . بالا سرشون وایسین و سفارش کنین که عجله نکنه و همه ی مهارتش رو به کار بگیره تا تمیز تر در بیاد . 

عکس شیلنگها :
















____________________________________________________

با این آزمایش ساده میتونین مطمئن بشین که فرمانِ ماشینتون دقیقاً در وسط هست و از چپ و راست به یک اندازه میپیچه یا نه .

شاید تعجب کنین و بگین مگه میشه فرمان از یک طرف بیشتر بپیچه ؟

بله میشه , وقتی تو کارخونه ی خودروسازی کار درست انجام نشه یا یک جلوبندِ ناوارد گند بزنه تو کار کردن , اینجوری میشه . 

مکانیکِ  ناوارد  یا کارخونه چطوری خرابکاری میکنند  که این مشکل پیش میاد ؟

جواب:


[B]علتش اینه که  موقع موازی کردن دو چرخ جلو با هم کار رو اشتباه انجام داده اند  بعدش دیدند ماشین مستقیم میره اما فرمان کمی کج هست[/B]




  [B]

اومدند فرمان ماشین رو باز کردند و به اصطلاح میزون کردند اما در حقیقت گن
[/B][B]د زده اند چون وقتی ماشین مستقیم میره اما فرمان کمی مایل به چپ یا راست هست باید با استفاده از دو پیچی که برای تنظیم جلوبندی هست این عیب رو برطرف کنند نه با تغییر دادنِ جای فرمان .

/ 0 نظر / 219 بازدید